Kasino
2-4 spelare
Antal kort 52
Hur vinner man?
Vinnaren är den första som får 21 poäng. Du spelar det antal rundor som krävs.
Start av spelet:
Varje omgång börjar med att varje spelare får 4 kort på handen och 4 kort läggs upp med framsidan uppåt mellan de två spelarna.
Spelaren som INTE gav ett kort börjar omgången. Du turas om att dela ut kort.
Hur man spelar en runda:
Startspelaren lägger ett kort från sin hand och gör en eller flera av följande åtgärder:
-
Kasta : Lägg ett av dina kort med framsidan upp på bordet
-
Match : Ta ett eller flera kort med samma värde som kortet på handen
-
Kombinera : Kombinera två eller flera kort så att deras värde tillsammans skapar värdet på kortet i handen. Du kan till exempel kombinera en 4:a och en 6:a och ta de två korten med en 10:a eller så kan du ta en 2, 4 och 4 med en 10:a.
-
Bygga Kartor kan byggas på följande sätt:
-
Byggare: Du bygger genom att lägga ett kort ovanpå ett annat så att de tillsammans ger ett värde som spelarbyggnaden har på handen. Till exempel om det finns en 7:a och en 3:a på bordet kan spelaren lägga de två korten ovanpå varandra och säga "bygger 10".
-
Bygga vidare : Du bygger vidare genom att öka värdet på de kort som redan byggts. Om det finns en 4:a och en 5:a som har byggts till 9 kan du bygga vidare genom att lägga ett ess och säga att du bygger vidare till 10. Detta förutsätter att spelaren som bygger på har en 10:a i sin hand
-
Bygger mer: Du bygger mer genom att placera två liknande värden ovanpå varandra. Så du kan ta en 7 och placera den på en annan 7 och säga fler 7:or.
Om du bygger något måste du ta ett hugg i följande hand.
Du får inte skapa fler byggnader själv innan den föregående har plockats upp från bordet.
Du får bara utföra två åtgärder om dessa två matchar och kombineras.
För att ta ett hugg:
När du matchar och kombinerar kort bildar det en färg. Dessa läggs i en hög med framsidan upp av varje spelare. Det är inget krav att spelare tar insatser även om de kan, det är upp till spelaren själv om han/hon vill satsa, vill spelaren inte satsa måste han/hon kassera eller bygga.
Om en spelare rensar bordet när han/hon tar ett trick, kallas det ett 'sweep' och detta ger 1 poäng i slutet. 'Svupperen' markeras när spelaren vänder ett av korten i sin färghög med framsidan uppåt.
Du turas om att spela ett kort tills båda spelarna inte har fler kort på handen. Sedan drar varje spelare fyra nya kort från botten och spelaren vars tur det var innan de drog fortsätter. Så här fortsätter spelet tills leken är tom och poäng räknas sedan. Den sista "handen" måste markeras av dealern genom att deklarera "sista stenen".
Den som får det sista sticket får resten av korten på bordet, och därmed "sista stenen".
Värdet på korten:
Korten har det värde de anger, med några få undantag:
- Diamanter 10 (Big Casino) har värdet 10 eller 16.
- Spar 2 (Small Casino) har värdet 2 eller 15
- Ess har värdet 1 eller 14
- Spader 5 rensar bordet.
Punkt:
När alla kort från leken har spelats delas poäng ut till spelarna:
- 2 poäng för flest spader
- 1 poäng för flest kort
- 2 poäng för windows 10
- 1 poäng för spader 2
- 1 poäng för varje ess
- 1 poäng för att få sista stickan ('sista stenen').
- 1 poäng för varje gång du rensar bordet ('swipe').
Om det är fler spelare med flest kort eller flest spader får ingen poäng för dessa. Maximalt 11 poäng kan därför ges utöver 'swipes'.
Du kan med fördel låta sopare balansera varandra om spelet ska pågå lite längre.
Rummy
2-6 spelare
Antal kort: 52
Start av spelet:
Dealern ger varje spelare 10 kort för 2 spelare, 7 kort för 3-4 spelare, 6 kort för 5-6 spelare.
Resten av korten läggs i en hög med framsidan upp och det första kortet vänds.
- Det gäller att samla kombinationer av minst tre kort av samma värde eller en sekvens av minst tre kort i samma färg
- Spelaren efter dealern drar ett kort från leken, eller ett kort bredvid leken. Spelarens tur stannar när han/hon har lagt ett kort bredvid leken.
- Om du har en kombination kan du lägga ner den när du har tur. Ens tur definieras som efter att ha dragit ett kort och innan man lägger ett nytt.
- När turen fortsätter drar nästa spelare ett kort. Om spelaren redan har kombinationer på bordet kan spelaren välja att bygga vidare på dem. Du kan t.ex. placera den fjärde 7 om du redan har tre liggande på bordet.
- Om det inte finns fler kort kvar i draghögen vänder du helt enkelt på slänghögen och drar från den igen.
- Om en spelare slarvar och råkar kasta ner ett kort som matchar en kombination som redan finns på bordet måste en av de andra spelarna som upptäcker detta ropa RUMMY och ta kortet och placera det i rätt kombination.
- Spelet slutar när en spelare lägger sitt sista kort med framsidan uppåt i högen. Spelet är nu stängt. Du kan inte avsluta genom att lägga de sista korten i en kombination. Korten som de återstående spelarna har kvar på handen blir nu straffpoäng.
Värdet på korten
Kungen är högst och ess är lägst
Punkt
Kung, Dam, Knekt och 10:or = 10 straffpoäng
9s = 9 straffpoäng
8s = 8 straffpoäng
Etc.
Windows 7
2-10 spelare
Antal kort: 36. Ta bort 2:or, 3:or, 4:or och 5:or och jokrar
Start av spelet:
Varje spelare måste ha 3 kort. Resten läggs undan.
- Anmälan: Du ska anmäla exakt antal pluggar som du vill ta med dig hem.
- Spelaren efter dealern deklarerar först och sedan går turen vidare till nästa spelare. Den som har det högsta budskapet spelar ut.
- Om flera spelare rapporterar samma sak är det den spelare som rapporterar sist som startar och därmed har vunnit rapporten
- Den som vann meddelandet spelar mot de andra spelarna. Spelaren börjar med att kasta ett kort och de andra ska sedan, så långt det är möjligt, deklarera färg. Om du väljer bort den färg som spelaren har valt måste du registrera ett pass. Det enda undantaget från dessa regler är fönster sju. Detta kort kan spelas istället för färg eller om ruter spelas.
- Du MÅSTE ta med dig kontakten hem. Du MÅSTE visa din kostym. Om du inte kan bekänna kostym, då kan du passa.
Värdet på korten:
Ess är högst och 6:or är lägst. Rutterna 7 är spelets enda trumfkort och trumfar allt.
Punkt
Spelaren som vinner beskedet får 1 poäng för varje pinne han/hon tar hem. Men bara om antalet pluggar är lika med meddelandet. Var och en av de andra spelarna får lika många minuspoäng. Om han/hon som vann rapporten inte får hem sina pins får han/hon minuspoäng för varje pin som han/hon saknar. De övriga deltagarna får motsvarande 1 pluspoäng för varje plugg.
Det är lämpligt att spela till 10 poäng för att vinna en omgång.